Etter 8500 km, gjennom den hardeste vinteren på lenge, sjekker vi status på vår pendler-i3 med Ditec Ceramic Ultra lakkbeskyttelse.
– Rust, på aluminiumsfelgene – hva i alle dager?! Ståle Walsvik blir overrasket når han ser over sin BMW i3. Med så mye frost som vinteren har hatt å by på, er ikke bilen vasket på en stund. I tillegg til rustflekkene på felgene har bilen også den typiske «vinterpelsen» langs sidene og bak.
Likevel har panser, tak og øvre del av bilsidene en glans som avslører at dette er en bil som har lakkbeskyttelse. Selv uvasket skiller Ståles i3 seg fra det fleste andre vintermøkkete biler på en vanlig parkeringsplass.
Før kuldegradene satte inn for fullt var det ifølge Ståle en drøm å vaske bilen. – Jeg har hatt begge typene Ditec-avfetting parat (mild- og kaldavfetting, red.anm.), men så langt ikke behøvd å bruke dem. Den vanlige bilsjampoen har vært tilstrekkelig. Selv bare en rask spyling i den lokale vaskehallen gir et forbausende godt resultat.
Nå, etter mange uker gjennom saltlaken langs E39, trengs det helt klart mer enn bare spyling. Og siden pendlertesten gjøres av Ditec Norge, legger Ståle inn et besøk i deres oppvarmede vaskehall. Daglig leder Stein Kjetil Holvik har satt av tid i egen kalender for en kontrollvask.
– Det er nok bare flyverust fra bremsene, beroliger Stein Kjetil Holvik når han ser over bilen til Ståle. – Siden felgene er behandlet med Ditec felgbeskyttelse skal det gå bra, det.
På en lys bil ville metallpartiklene vært synlige langs hele bilsiden, og på en ubehandlet bil vil det dessverre kunne være de første kimene til lakkrust.
– Det viktige nå er å få fjernet metallpartikler, asfalt og tjære uten å gjøre skade, forklarer Stein Kjetil. Mekanisk skuring før partiklene er løsnet kjemisk vil ripe lakken, men også feil kjemikalier kan være skadelig, for eksempel på lister. – Alle som har vasket en del bil, har trolig sett stygge lister. Det er som regel bruk av feil kjemikalier som er årsaken til det, fortsetter Holvik.
Behandlingen starter med en egen jernpartikkelfjerner. Den virker noen minutter, før avfetting legges for å fjerne asfalt og tjære. Her brukes Ditecs egne produkter, som er utviklet og utprøvd for ikke å skade hverken lakkbeskyttelse eller lister. Til slutt vaskes bilen med Ditec Car Shampoo, som tilfører nanopartikler for vedlikeholde glansen i den keramiske lakkbeskyttelsen.
Siden Ditec gir ni års garanti på Cermic Ultra lakkbeskyttelse, er dette selvsagt tidlig i løpet, men sjefen sjøl, Stein Kjetil Holvik, smiler fornøyd etter å ha tørket bilen og sett nøye over den:
– Bedre enn forventet, er hans effektive oppsummering.
Og Ståle er strålende fornøyd med resultatet av vintervasken: – Bilen ser jo ikke bare nyvasket ut, den er jo like fin som da den ble behandlet!
Følg Ditec på Facebook for oppdateringer fra den store pendlertesten.
Felgene viste tydelige spor etter flyverust fra bremsene.
Midvinters er det ikke alltid så enkelt å få vasket bilen. Da er en god lakkbeskyttelse gull verdt!
Riktige kjemikalier er viktig! Det beste er å bruke produktene som er utprøvd av Ditec selv.
Nybehandlet bil klar til utlevering? Nei, bare nyvasket! Hemmeligheten? Ditec Ceramic Ultra lakkbeskyttelse.